loader
Er kondens i containere et vanlig problem?

Er kondens i containere et vanlig problem?

Rcontainer > Containere > Er kondens i containere et vanlig problem?

kondens i container

Fra tid til annen får vi spørsmål fra kundene våre rundt kondens, og om kondens er et vanlig problem i containere. Vår erfaring er at dette sjeldent er et problem, og det er svært sjeldent kunder henvender seg til oss med problemer rundt fukt og kondens i containere. Moderne containere er tette og utstyrt med god ventilasjon, og er kjent for å holde varene som fraktes tørre på reiser over lange avstander til sjøs i all slags vær og vindforhold.

I de tilfellene vi har blitt kontaktet grunnet kondens har dette som regel vært i forbindelse med gamle containere. Det som har hendt når kunder har kontaktet oss, er at containeren har bygget opp et islag innvendig over natten grunnet høy luftfuktighet og kulde. Når solen da har kommet opp igjen og varmet containeren raskt opp har det blitt vått i containeren.

Selv om vi sjeldent opplever kondens i containere som et problem, er det et vanlig spørsmål fra kundene våre, og nettopp derfor har vi skrevet denne bloggen. I dette blogginnlegget skal vi se nærmere på hva som kan føre til kondens i containere, og vi gir deg noen tips og råd du kan følge for å forhindre at kondens oppstår i nettopp din container. God lesing!

Hvorfor, når og hvor kommer kondensasjonen fra?

Når en container kjøles ned over natten, så kommer varmen ut (vanligvis gjennom taket). Luften innvendig kjøles ned, og vannet i luften kondenserer og blir til vanndråper. Vanndråpene vil legge seg på den kaldeste overflaten tilgjengelig, og dette er grunnen til at man i en del tilfeller kan se vann på container-taket om morgenen. På varme sommerdager kan man oppleve at solen varmer opp taket igjen hurtig, og at dermed kondensen fordamper tilbake til luften inne i containeren igjen.

Faktorer som spiller inn på faren for kondens i containere:

lager-container

Luftrom:
Hvor mye luftrom er det inne i containeren (hvor full av varer er den?). Luft inneholder vann, og jo mer luft det er i containeren, jo høyere sannsynlighet er det for at kondens kan oppstå.

Temperatur:
Hvor kaldt blir det over natten, og hvor raskt det blir kaldt? Vindretningen samt hvor eksponert containeren er for vind vil også kunne utgjøre en forskjell. En container plassert på en fjelltopp vil være mer utsatt enn en container som er bortgjemt i for eksempel et smug.

Ventilasjon:
Jo mer luft som sirkulerer i containeren, desto mindre er forskjellen mellom innvendig og utetemperatur, noe som igjen reduserer eller forhindrer kondens. Det er derfor viktig å ikke tildekke ventilasjonslukene.

Vanninnhold for varer og utstyr:
Hvis du for eksempel lastet containeren med trekasser, verktøy eller paller når det regnet ute, så er vannet som havnet på disse varene nå inne i containeren din. Når det blir varmt vil dette vannet vil fordampe, og når det avkjøles igjen vil dette føre til kondens.

Bruk:
Hvor ofte blir dørene åpnet? Hvor ofte blir containeren lastet eller losset? Dette, i tillegg til tidspunkt på dagen og værforholdene når beholderen blir brukt spiller inn, og vil påvirke luftfuktigheten i containeren. Luftfuktigheten spiller igjen en rolle på mengden med kondens.

Kondens i containere fraktet med skip

kondens i containere

Kondens i containere som fraktes over lange avstander kan oppstå. Dette er forårsaket av temperaturendringene som oppstår når skipene passerer forskjellige klimasoner. I en container som er lastet i et tropisk miljø, som for eksempel i Hong Kong hvor luften er varm og fuktig, og deretter sendt til Skandinavia hvor temperaturen er langt kjøligere, vil det kunne oppstå fuktskader forårsaket av kondens dersom containeren ikke er beskyttet godt nok mot det.

Når skip reiser mellom Sør-Asia og Europa og passerer Suezkanalen, kan faktisk temperaturen i containere stige så høyt opp som 80 grader Celsius(!). Det som da kan skje inne i containeren under transport er at den varme, fuktige luften kondenserer og blir til vanndråper, litt som på en brusflaske en varm sommerdag.

Kondensen samles på lasten, det indre taket og innsiden av veggene. Kondensering foregår på den kaldeste overflaten tilgjengelig, og når den varmere luften treffer en kald overflate kan kondensen være så signifikant at det nesten ser ut som det “regner” fra taket. Dette kan skje gjentatte ganger hver 24. time med mindre den relative fuktigheten (Rh%) er redusert.

Dersom du har opplevd å motta en container som har blitt fraktet med skip, og lasten på innsiden er våt eller interiøret lukter fukt, er det sannsynligvis dette som har skjedd.

Kondens i lagercontainere

kondens i containere

Det er ikke bare under frakt på skip det kan oppstå fuktighet og kondens i containere. Det er populært å benytte containere på blant annet byggeplasser for å oppbevare materialer, verktøy, maskiner og annet utstyr. I tilfeller som dette blir både containerne og utstyret brukt under alle slags vær og vindforhold, inkludert regnvær. Når vått utstyr plasseres i containeren, vil vannet fordampe og bli til kondens.

Forhåndsregler for å unngå fuktighet og kondens i containere

kondens i containere

Det er vanskelig å gjøre noe med temperaturendringer, men det er enkelte forhåndsregler man bør ta for å unngå fukt og kondens i containere. Generelt inneholder alle containere en viss mengde fuktighet, siden luft alltid inneholder noe vann. Men det er viktig å huske at også selve lasten kan inneholde fuktighet.

Last med høy fibrøs konstruksjon som møbler, treverk, landbruksprodukter, klær og andre stoffer, holder en viss fuktighet ved opprinnelse som kan slippes ut under de rette (eller gale) temperaturforholdene. Også emballasjematerialet, inkludert paller, kartonger og papp, inneholder fuktighet. Type og mengde papp som brukes kan i stor grad bidra til fuktighet i containeren. Dersom du skal sende containere over havet er det derfor viktig å ta hensyn til både vare-materialet og emballasje-materialet.

1. Sørg for god ventilasjon
God ventilasjon er en forutsetning for å forhindre kondens. En vanlig feil er å dekke til ventilasjonen inne i containeren. Mange gjør dette i troen om at fuktighet fra utsiden kommer inn gjennom ventilasjonen. Dette er helt feil, da ventilasjonen er der nettopp for å fjerne fuktighet. Å dekke til ventilasjonen vil bare gjøre vondt verre da fuktig luft ikke får sluppet ut når luften innvendig blir varm.

kondens i containere ventilasjon

2. Sørg for at varer og paller som lagres eller fraktes er tørre
Et veldig viktig punkt for å redusere fuktigheten inne i containeren er å sørge for at pallene som skal benyttes under frakt ikke blir oppbevart utendørs. Treverket absorberer fuktighet, spesielt hvis luften er varm og fuktig. En standard EURO-pall kan absorbere så mye som 20 liter vann, og en standard 40 fots container har plass til ca. 40 paller. Med litt enkel hoderegning innser man at det fort kan bli mye vann inne i containeren… Faktisk så mye som 800 liter vann. Det blir som å ha to fulle badekar med vann plassert på innsiden av containeren din, noe som såklart er litt problematisk.

Prisen på frakt av containere er vanligvis basert på kilo og kubikkmeter. Dette betyr at hvis lasten din har unødvendig vekt, betaler du også unødvendig mye penger. Ved å være oppmerksom på detaljer som dette i forbindelse med forsendelser kan du i tillegg til å beskytte inventaret mot kondens og fuktskader, også spare inn på fraktkostnadene dine.

På byggeplasser bør man ha rutiner for å holde containeren lukket under regnvær, og for å tørke utstyret som skal lagres. Dersom det regner inn i containeren-åpningen bør man tørke opp vannet så godt man kan for å unngå kondens.

3. Benytt en isolert container
Å benytte en isolert container er den beste måten for å sikre seg mot kondens. Spesielt i et land som Norge hvor temperaturen kan variere fra -40 til +30, er isolerte containere et populært valg.

Vi tilbyr en lang rekke isolerte containere med isolering tilpasset kundens ønsker. Containerne blir bygget om i vårt eget verksted, og kan tilpasses med 50-300 mm plater eller etter ønskede u-verdier. Vi benytter alt fra OSB plater til vannavstøtende og brannsertifiserte plater. Ingen utfordring er for stor. Containerne kan også utstyres med ekstra ventilasjon.

Dersom du allerede har en container som du ønsker å isolere, kan vi ettersende isolasjon til deg slik at du kan montere selv, eller containeren kan sendes til vårt verksted for montering.

4. Alternative løsninger
Dersom du følger forhåndsreglene ovenfor så bør du ikke oppleve kondens i containeren din. Skulle du likevel oppleve kondens som et problem i containeren din, finnes det en rekke “gjør- det selv” løsninger som kan benyttes. Det finnes for eksempel et hav av ulike luftavfuktere på markedet. En luftavfukter trekker fuktighet ut av luften, og kan være en god løsning for å bli kvitt fuktighet. RCONTAINER® fører også en spesialmaling som forhindrer kondens.

shipping containere blå

 

 

logo-popup
For å kunne vise riktig pris trenger vi å vite om du vil handle som bedrift eller privatperson
Banner Image

HVEM VI ER

Vi er ikke bare en bedrift. Vi er en sjel. Vi har følelser, meninger, erfaringer, egenskaper og idéer. Vi elsker å skape, og særlig når utgangspunktet har vært «ingenting».

Les mer

Kontaktskjema

Fortell oss hva du leter etter

reblock

REBLOCK AS

Eiendomsprosjekter Leilighetsbygg Prosjektering Anbud
rcontainer

RCONTAINER AS

Stålmoduler Containere Modulvogner Ombygging