loader
Skaperen av REBLOCK ® – visjonæren som aldri gav seg

Skaperen av REBLOCK ® – visjonæren som aldri gav seg

Det krevde litt prøving og feiling, men når Richard Ibarra Anfinsen Sandvik først fant sin nisje så han seg aldri tilbake. Det krevde bare en viljesterk visjonær og de riktige menneskene – og så ble REBLOCK ® til.

Richard var innom både Bohus, islager, TNT, og plukklager, men følte aldri at han fikk den utfordringen han trengte. Han ble demotivert av situasjonen, og ønsket seg noe annet. Da han i tillegg giftet seg, og kjente på et ekstra forsørgerbehov, var tiden inne for å finne på noe helt nytt. Slik startet Richard eventyret REBLOCK ®.

 

Oppskriften: En solid dose vilje, og noen tilfeldigheter

– Det var i grunn tilfeldig at det ble moduler. Jeg kom over et parti med produkter fra Kina, tok opp et lån og tenkte at dette kunne det ligge noe i. Det interesserte meg i det minste, forteller Richard

Det viste seg å være et klokt valg, men kom ikke uten utfordringer for 22-åringen. Det første partiet var dårlig, og det endte med reklamasjoner gang på gang. Richard fikk valget mellom konkurs eller å selge produktene unna. Men da Richard var i ferd med å gi opp kom han tilfeldigvis over en modul fra en annen leverandør. Han ønsket ikke å legge vekk modul-satsingen helt enda, og tok kontakt. Da begynte ballen å rulle, for Richard fikk god dialog med denne nye leverandøren.

 

Mer enn bare moduler

– Det begynte faktisk med langt mer enn bare moduler. Faktisk var det aggregater og toaletter fra Kina som kick-startet det hele. Jeg solgte dette ved siden av studiene, og en dag ringte Hafslund og ville ha aggregatene til 1,4 millioner kroner. Til tross for at jeg var nyutdannet elektriker, fristet det langt mer å holde dialogen gående med Hafslund. Da tok jeg valget om å holde meg til denne nye firmaidéen, sier Richard.

Måneden etter solgte han moduler for 350.000 kroner, og i oppstartsfasen lærte han det han mener er noe av det viktigste for å drive en vellykket forretning – nemlig at reklamasjoner ikke trenger å være negativt. Det er måten du løser avvik på, som kundene husker. Det viser at man tar ansvar om problemer mot formodning skulle oppstå, og det gir utslag i svært lojale kundeforhold.

 

Ballen hadde virkelig begynt å rulle, og Richard solgte alt fra brukte containere og kraner til trucker og stålhaller.

– Jeg hadde ikke gjort meg opp noen tanker om hva jeg ville, annet enn å bli størst i Norge. Ettersom jeg begynte å få til en del, ringte jeg noen medier. Her var det flere, spesielt finansavisen, som villig ga meg og bedriften spalteplass, forteller den daglige lederen.

Det lønnet seg, for året etter omsatte de for 10 millioner kroner. Likevel slet de og gikk i minus. Det var ikke en enkel periode, men Richard stod opp og gikk på jobb hver dag uansett hvor tøft det var. Så kom Senol Kamburce inn i bildet, og var i stor grad den avgjørende faktoren for hvordan veien videre har vært for REBLOCK ®.

 

Et firma før og etter Senol

Senol Kamburce er navnet på mannen som virkelig fikk fart på sakene. Etter 19 år i servicebransjen hadde han kun jobbet med mennesker og aldri produkter.

– Det var en stor omveltning å skulle snu hele tankesettet. Da jeg søkte jobben var REBLOCK ® teknisk konkurs, noe jeg fant ut av. Det som likevel gjorde jobben interessant, var Richard og pågangsmotet hans. Men denne måtte settes i system for at det skulle fungere rent forretningsmessig, og der ville jeg inn og bidra, sier Senol.

Deretter startet prosessen som innebar blant annet å hive ut produkter og verdiskapningsgrunnlag til en verdi av 17 millioner kroner, og legge en konkret plan videre. De måtte spisse seg og finne en nisje. Samme år erstattet de alle de 17 millionene, og enda litt mer. Dette funket. De to mennene utfylte hverandres styrker og svakheter perfekt, og dette drar de fortsatt stor nytte av i dag.

 

Kultur som den viktigste faktoren i REBLOCK ®

Ny profil, nye nettsider og mer reklame ga firmaet en kjempeboost. REBLOCK ® oppnådde et forsprang på konkurrentene hva gjelder profilering og høstet godt av dette. Likevel er de i liten tvil om hva som er det absolutt viktigste i REBLOCK ® – nemlig kulturen. Menneskene.

– Nøkkelen er menneskene. Containere er containere. Det er ingenting uten de rette menneskene. Og vi skal være best på service, holdninger, og måten vi behandler kundene våre på. Kundene er alt, forteller Senol.

I dag består REBLOCK®-gruppen av totalt seks selskaper med en omsetning på over 120 millioner kroner. I REBLOCK ® står man nemlig aldri på stedet hvil. Ting kan alltid gjøres bedre, og man kan alltid finne nye løsninger. Å ta godt vare på menneskene, kaste janteloven ut av vinduet, dyrke det flinke folk får til og jage etter å utrette store ting – det er det som gjør REBLOCK ® så suverent.

Ta kontakt med oss!

Vi ser frem til å løse dine utfordringer.

Kontaktskjem

HVEM VI ER

Vi er ikke bare en bedrift. Vi er en sjel. Vi har følelser, meninger, erfaringer, egenskaper og idéer. Vi elsker å skape, og særlig når utgangspunktet har vært «ingenting».

Les hele historien

Kontaktskjema